تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/24 - 13:46
کد خبر: 516271

وزیر علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها مطرح کرد؛

دانشگاه باید از نگاه‌های حزبی دور باشد/ بسترهای لازم برای کاهش مهاجرت نخبگان باید فراهم شود

دانشگاه باید از نگاه‌های حزبی دور باشد/ بسترهای لازم برای کاهش مهاجرت نخبگان باید فراهم شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه های خود برای جذب و نگهداشت و کاهش مهاجرت نخبگان خبر داد و گفت: سلایق و عقاید شخصی خودمان را نباید در جذب، نگهداشت و ارتقای نخبگان دخالت دهیم.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی  پژوهشی و فناوری صبح امروز با حضور عارف معاون اول رییس جمهور، وزیر علوم، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

وزیر علوم: دانشگاه باید از نگاه‌های حزبی دور باشد

آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی در ابتدای این اجلاس با اشاره به آغاز سال تحصیلی و تمهیدات لازم با اشاره به موقعیت فیزیکی این دانشگاه در منطقه اوین اظهار داشت: از مسئولان خواستیم مکان زندان اوین را نیز به این دانشگاه ملحق کنند تا بتوانیم از این ظرفیت بیشتر بهره بگیریم.

احمدرضا خضری، مشاور وزیر علوم نیز در این نشست اظهار کرد: در این اجلاس، ۱۰۱ رییس از دانشگاه‌های سراسر کشور، ۲۸ پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی، ۴۹ پارک استانی و دانشگاهی فناوری و ۲۱ دانشگاه وابسته به دستگاه اجرایی حضور دارند.

وی افزود: هماهنگی و برنامه‌ریزی مطلوب برای آغاز سال تحصیلی، تبیین سیاست‌های وفاق ملی جهت مدیریت بهتر دانشگاه‌ها، گسترش تعامل و ارتباطات دانشگاه‌ها، شناسایی دقیق تنگنا‌ها و مشکلات آموزشی و فرهنگی و تلاش براش راه یافتن مطلوب برای آنها، تلاش برای ارائه راهکار‌های مناسب برای بهبود سطح معیشت یاوران علمی و هیئت علمی به عنوان مغز متفکر علمی از جمله اهداف برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌هاست.

وزیر علوم نیز در بخش ابتدایی این نشست طی سخنانی ضمن قدردانی از حضور عارف در جمع دانشگاهیان وی را پشتوانه خوبی برای این وزارتخانه و آموزش عالی دانست و گفت: البته رییس جمهور خود نیز از جامعه دانشگاهی است و پشتوانه خوبی برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

افزایش رویکرد مهارتی در دانشگاه‌ها

سیمایی صراف با اشاره به تفاوت فضای دانشگاه‌ها و آموزش عالی برای آغاز سال تحصیلی نسبت به سال گذشته گفت: امسال در یک فضای روانی و روحی بهتری سال تحصیلی و این اجلاس را برگزار می‌کنیم، زیرا دانشگاهیان امیدوارتر و با نشاط‌تر شدند.

وی افزود: نشاط و شوری در جامعه به چشم می‌خورد و دانشگاهیان طبق برخی نظرسنجی‌ها امیدوارتر و بانشاط‌تر از قبل به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند. به نظر جامعه و مردم به خوبی از شعار وفاق ملی استقبال کردند.

وزیر علوم گفت: اختلاف این دوره با دوره گذشته در رویکردهاست. جامعه و حاکمیت به این رسیده که باید برای منافع ملی علیرغم اختلاف سلیقه‌ها تفاهم و توافق کرد. گفتگو مهمترین ابزار برای این امر است و دانشگاه مهمترین و اصلی‌ترین ارکان و ابزار برای بالا بردن سواد رسانه‌ای در جامعه است.

سیمایی صراف تاکید کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا شعار وفاق ملی را در دانشگاه‌ها محقق کنیم. شرط ما برای ادامه خدمت مدیران و انتخاب افراد جدید این است که دنبال این امر در دانشگاه باشند و تنوع و تکثر فکری، فرهنگی و سیاسی را در دانشگاه‌ها به خوبی درک و باور داشته باشند.

وی گفت: البته که دانشگاه، باشگاه احزاب سیاسی نیست که گروه‌های مختلف در آن در مقابل یکدیگر قرار گیرند، اما همه گروه‌ها و سلایق فکری و سیاسی باید در دانشگاه دیده شوند و زمینه گفتگو و نظر داشته باشند.

سیمایی صراف ادامه داد: مفهوم توافق و تفاهم این نیست که سلایق و افکار ما یکی شود بلکه وفاق ملی یعنی دوقطبی‌های تصنعی و خودساخته را به خاطر منافع ملی کنار بگذاریم و به جای تنازع تعامل کنیم و به جای رویارویی گفتگو کنیم.  سواد گفتگو باید در جامعه بالا رود و دانشگاه بهترین مکان برای این امر است.

وزیر علوم تصریح کرد: شرط ما برای تداوم خدمت مدیران یا برای انتخاب مدیران جدید این است که قدرت اجماع سازی و قدرت گفتگو با سلایق مختلف و متکاثر را داشته باشند و تقاضا داریم مدیران تکثر و تنوع فرهنگی، فکری و سیاسی را در دانشگاه بپذیرند تا به یک تفاهم برسیم.
 
وی با اشاره به اینکه امری بالاتر نیز برای دانشگاه‌ها در نظر گرفتیم، گفت: آن رسیدن به مرحله‌ای است که دانشگاه باید در آن نیاز‌های جامعه را بشناسد و برای آن برنامه داشته باشد تا در حکمرانی کشور حضور جدی داشته باشد.

وزیر علوم خطاب به عارف گفت: اقتصاد آموزش عالی در شرایط بهینه‌ای نیست. سهم آموزش عالی در تولید ملی و درآمد ناخالص ملی خیلی کم است. به دنبال این هستیم با ایجاد میز اقتصادی و یافتن راه‌های جدید در این زمینه به ارتقای آموزش عالی و خلق ثروت آن کمک کنیم.

سیمایی صراف تقویت آموزش مهارت محور و تعامل با جامعه علمی بین المللی را از دیگر برنامه‌های خود دانست و گفت: در این زمینه شرایط سختی داریم و باید برخی سخت‌گیری‌ها برداشته شود. متاسفانه روند مهاجرت نخبگان افزایشی است. میل به مهاجرت افزایش یافته و میل به بازگشت به کشور کم شده است برای کم کردن مهاجرت چند برنامه داریم که تامین مسکن اساتید به خصوص اساتید جوان یکی از راه‌هاست.

وزیر علوم گفت: خوشبختانه زمینه قانونی این مساله تامین شده است. شرط ما برای  روسای دانشگاه ایجاد و رفع نیاز مسکن اساتید است که به جد دنبال آن هستیم. مولد سازی که دانشگاه‌ها متاسفانه از آن  استقبال نمی‌کنند را دنبال می‌کنیم.

سیمایی صراف افزود: از دیگر عوامل مهاجرت این است که باید در جذب اساتید در دانشگاه‌ها سلایق شخصی را کنار گذاشت و نیازمند گشودن دانشگاه‌ها برای جذب هستیم. مرکز جذب باید بی طرف باشد. گرایش‌های سیاسی، سلایق و عقاید شخصی در کار این مرکز نباید دخالت داشته باشد.

وی گفت: مرکز مانند یک مرکز قضایی باید بی طرف و مستقل عمل کند البته که قوانین جذب خود ملاک‌ها و معیار‌ها را به خوبی مشخص کرده است. کرامت استاد و دانشجو باید به منصه ظهور برسد. قطعا اگر استاد و دانشجو بداند کرامتش حفظ می‌شود در کشور می‌ماند.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لحظه پرتاب ماهواره چمران ۱ با ماهواره بر قائم ۱۰۰ +فیلم
ترافیک سنگین در آزادراه تهران شمال
تصاویر جدید از پرتاب موفق ماهواره چمران۱ توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰
جزئیات زمان و مکان اولین نشست‌خبری رئیس‌جمهور
نگرانی ظفرقندی از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی
مشخص شدن حریفان تیم ملی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان
پرتاب ماهواره «چمران ۱» چه آورده‌ای برای ایران دارد
ورود مجلس به تاخیر در اجرای همسان‌سازی حقوق حقوق بازنشستگان
بیماری آسم می تواند خطر ناباروری زنان را افزایش دهد
سالروز پیمانی آسمانی
مدل کنکور را تغییر نخواهیم داد/ رقابت ۴۰۰ داروساز در مقطع دکترای تخصصی /آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون دستیاری
ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی ۱۴۰۳ آغاز شد
بازگشت برخی اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها
۱۶ دانشگاه برتر ابرچالش‌ها و ابرفرصت‌ها را شناسایی کنند
بیش از ۶۵۰ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
دانشگاه‌ها در بررسی پرونده دانشجویان اخراجی اغماض کنند
اولین پاداش صادق بیت‌سیاح مشخص شد
ادامه افت بورس/ کاهش ۹ هزار و ۴۳ واحدی شاخص کل
بیت‌کوین صعود کرد
وزیر دادگستری اعلام کرد : برخورد قضایی با شوخی های قومیتی
علی باقری جایگزین عباس عراقچی شد + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top